Het overkomt ons allemaal wel eens: je wilt een catalogus openen in Lightroom en er verschijnt een melding in beeld.
“De Lightroom-catalogus kan niet worden geopend omdat deze al in een andere toepassing geopend is.”
Paniek! De catalogus kan helemaal niet door een andere toepassing geopend zijn …
Goed … Rustig blijven … Computer opnieuw opstarten en dan zal het probleem wel verholpen zijn … Toch??
Maar helaas, een herstart van de computer helpt niets.
Wat is er aan de hand?
Om te voorkomen dat vanaf meerdere kanten aan dezelfde catalogus gewerkt wordt, waardoor confilicten zouden kunnen ontstaan, zet Lightroom de boel als het ware “op slot” zodra een catalogus ingeladen wordt.
Sluit je de catalogus, dan haalt Lightroom het slot er weer af en kan een ander (of jij zelf) de catalogus nu weer openen.
Maar soms gaat er iets mis bij het afsluiten en blijft het slot erop zitten.
De volgende keer dat je de catalogus wilt openen, ziet Lightroom dat deze op slot is en vervolgens zal de foutmelding in beeld komen.
Hoe lossen we het op?
De oplossing is simpel.
Ga in je verkenner naar de folder waarin de catalogus staat.
Normaal gesproken vindt je hier het bestand “<catalogusnaam>.lrcat“.
Maar als de boel op slot staat, vind je hier ook het bestand “<catalogusnaam>.lrcat.lock”
Het enige dat je hoeft te doen, is dit “.lock” bestand te verwijderen (of hernoemen als je verwijderen te spannend vindt).
Wanneer je nu opnieuw de catalogus probeert op te starten, zul je zien dat het wel werkt.
Dit probleem komt vaak terug in verschillende online Lightroom groepen.
Mensen zijn helemaal in paniek want er komt een foutmelding en ze weten niet meer wat ze moeten doen.
Wanneer je echter de melding in bijvoorbeeld Google of Bing invoert, zul je vaak al snel de oplossing vinden.
In dit geval kom je uit bij de betreffende Adobe helppagina:
https://helpx.adobe.com/nl/lightroom/kb/lightroom-error-catalog-cannot-be-opened-lrcat-lock.html.